_

_
_

torsdag 7 mars 2013

BINGSJÖSTÄMMAN 2012


En gång om året utspelar sig Sveriges största spelmansstämma.........mitt ute i skogen på en plats som heter Bingsjö. 
Man åker till Rättvik, sen tar man av "stora vägen" & fortsätter sen åka rakt ut i skogen (visserligen asfalterat, men inte mycket trafik om man säger så, typ inte en enda bil ser man) 
När man till slut kommer fram till en liten köbildning (efter någon mils fundering på om jag verkligen åkt rätt) förstår jag i varje fall att nåt är på gång här. 
Jag blir hänvisad av parkeringsvakter rakt ut i skogen (& denna gång är det verkligen rakt ut i skogen på en liten smal, knögglig skogsstig) 
Fortfarande finns det i mina tankar att något så stort som Sveriges största spelmansstämma kan väl ändå inte ligga här ute. 
Jag parkerar i varje fall & följer strömmen (typ 5 pers som går innan mig) & börjar traska på en ännu mindre stig. 
Kommer fram till asfalt igen efter en stund & så helt plötsligt öppnar sig ett STORT FÄLT  där det sitter HUR mycket människor som helst. Överallt hörs musik av alla de slag, fiol, dragspel, nyckelharpa, gitarr mm mm 
Det är tält, husbilar, mat, dans & framförallt fika i det härligt gröna gräset.
Kvällen är ljum & genuina toner strömmar i luften. Jag njuter.............................
Jag har aldrig innan varit på en "riktig" spelmansstämma & har trott att det är ju inget för mig, jag spelar ju inte fiol...
Men jag kan säga att på Bingsjöstämman 2013 kommer jag återigen åka dit & sitta på första "parkett" tillsammans med min kamera & tusentals spelmän :O)















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar